Το έχουμε ξανασυζητήσει αυτό. Δεν ισχύει. Μπερδεύεις τον χρωματισμό της φωνής και τον επιτονισμό με την τονικότητα. Δεν υπάρχει καμμιά συστηματικότητα σ' αυτά όμως.ST48410 έγραψε: 12 Ιούλ 2020, 13:35Πλάκα κάνεις! Πάρε ένα οποιοδήποτε μουσικό software που κάνει σχετική ανάλυση, διάβασε ότι θες και ρίξε μια ματιά στην διακύμανση των τονικών υψών. Αν ίσχυε αυτό που λες και τα τονικά ύψη ήταν ίδια θα είχες μία ομιλία που θα θύμιζε ρομπότ περασμένων δεκαετιών.Leporello έγραψε: 12 Ιούλ 2020, 13:31Η τονική προφορά που λες, εγκαταλείφθηκε τουλάχιστον από τα χρόνια του Χριστού και μετά.ST48410 έγραψε: 12 Ιούλ 2020, 13:23Σε όποιον είναι μουσικός είναι πιο αναγνωρίσιμο. Υπάρχει μία διαδικασία που λέγεται dictée όπου καλείται ο μουσικός να αποτυπώσει μια μελωδία που έχει ακούσει, τόσο μελωδικά όσο και ρυθμικά, άρα υπάρχει σχετική εξοικείωση. Έτσι ακούει ότι οι συλλαβές που έπαιρναν βαρεία ήταν αυτές που είναι χαμηλότερες τονικά. Αντιστοίχως οι συλλαβές που έπαιρναν οξεία αυτές που είναι οξύτερες τονικά. Για την περισπωμένη έγραψα. Σπάσιμο της φωνής ανάμεσα σε διαφορετικά τονικά ύψη και συχνά επαναφορά. Αν κάνεις μια προσπάθεια να διαβάσεις λίγο πιο εμφατικά ένα κείμενο που έχει τα παλιά τονικά σημάδια θα το καταλάβεις. Τουλάχιστον εσύ που τα διδάχτηκες. Εγώ σχεδόν δεν τα πρόλαβα. Δεν ξέρω αν με οδηγό το αυτί μπορείς να τονίσεις με το πολυτονικό αλλά δεν βλέπω το λόγο να μην μπορεί να γίνει. Αν θα υπάρχουν εξαιρέσεις θα είναι λίγες.
Σε θεατρικά κείμενα πάντως η σωστή χρήση του πολυτονικού είναι αποκαλυπτική. Τώρα αναγκάζεται να σου γράψει επεξηγηματική πρόταση για να σου πει πως θα τονίσεις τη φωνή.
sys3x υπάρχει περίπτωση να έχεις το melodyne ή κάτι σχετικό; Αν ναι μπορείς να βάλεις 5-10 δευτερόλεπτα standard ομιλίας (πχ κυβερνητικό εκπρόσωπο ή δελτίο ειδήσεων) και να μας δείξεις την απεικόνιση;
Σ' αυτό που υπάρχει μια κάποια συστηματικότητα είναι στο στυλ και τον ρυθμό ομιλίας σε συγκεκριμένες πτυχές του λόγου. Όπως λες η εκφώνηση κειμένου στην βουλή είναι διαφορετική από τον θεατρικό λόγο. Αυτό συμβαίνει γιατί στο ένα απαιτείται παίξιμο και στο άλλο όχι. Και πάλι δεν είναι απόλυτο, ο χρωματισμός αλλάζει ανάλογα με το τι θέλει να τονίσει ο ομιλητής, ακόμη κι αν διαβάζει κατεβατό.
Μια άλλη κλασική περίπτωση είναι των δημοσιογράφων, όπου έχουν τόσο συστηματικό τονισμό της εκφοράς τους που είναι άμεσα αναγνωρίσιμος ως δημοσιογραφίστικο στυλ. Τούτο είναι προϊόν της τελευταίας 20ετίας το πολύ. Πριν μιλούσαν σαν κανονικοί άνθρωποι. Προφανώς ο μιμητισμός έπαιξε τον κακό ρόλο του. Το πρόβλημα άρχισε όταν κάποιοι παρουσιαστές θεώρησαν ότι η μονότονη ανάγνωση του ότο-κιου μπορεί να κουράζει τον τηλεθεατή. Το αποτέλεσμα βέβαια είναι τραγελαφικό. Ο λόγος τους ακούγεται τελείως αφύσικος, με λάθος παύσεις και ζαλιστικό ανεβοκατέβασμα του τόνου.
Αυτό που γράφεις για την βαρεία δεν έχει σχέση με την βαρεία. Είναι απλός επιτονισμός. Το έχω ξαναπεί ότι ο επιτονισμός μπορεί πλέον να αποτυπωθεί με έντονη γραφή (bold) ή ακόμη και με κόμμα. Δηλαδή η μεταφορά της έμφασης επιτυγχάνεται με κόμμα, χαλαρότατα, στις φράσεις που σημείωσες. Απλά αυτό είναι βοηθητική στίξη και όχι δομική. Ο γραπτός λόγος δεν δημιουργήθηκε για να αποτυπώσει προφορικό κι έτσι έχει ορισμένες αδυναμίες. Η αδυναμία αποτύπωσης επιτονισμού είναι μία απ' αυτές, αλλά το γεγονός είναι ότι υποβοηθάται από το συγκείμενο. Δηλαδή μια ξέμπαρκη πρόταση, όπως αυτή που παραθέτεις, σαφώς είναι δύσκολο να τονιστεί κατά την βούληση του συγγραφέα. Αλλά οι ξέμπαρκες προτάσεις δεν είναι το δεδομένο και φυσιολογικό στον γραπτό λόγο.